TREŚĆ REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KLUCZACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczach, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania i strukturę organizacyjną Ośrodka oraz ramowy zakres zadań, kompetencji i uprawnień pracowników w nim zatrudnionych.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
§ 3
Rozdział II
Organizacja pracy Ośrodka
§ 4
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej.
§ 5
§ 6
W czasie nieobecności Dyrektora, Ośrodkiem kieruje jego zastępca lub inny upoważniony w tym celu pracownik.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 7
Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą:
Kierownicze stanowiska urzędnicze:
a) Dyrektor Ośrodka
b) Zastępca Dyrektora
c) Główny Księgowy
Jednoosobowe stanowiska pracy:
a) Pracownik socjalny ds. pierwszego kontaktu
Zespoły organizacyjne:
- Zespół świadczeń przyznawanych decyzją
- Zespół Usług Pomocy i Integracji Społecznej
- Zespół Pracy Socjalnej i Wsparcia Rodziny
- Zespół Finansowo-Kadrowy
Punkt Interwencji Kryzysowej
Zespół Interdyscyplinarny
Liczbę stanowisk pracy dla poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor Ośrodka biorąc pod uwagę ich zakres działań.
Na potrzeby Zespołu świadczeń przyznawanych decyzją tworzy się rejony socjalne, których zakres terytorialny i osobowy ustala Dyrektor OPS.
Pracownicy poszczególnych Zespołów współpracują ze sobą a efektem ich współpracy jest zawsze skuteczna i szybka pomoc osobom/rodzinom, które jej wymagają i oczekują.
§ 8
Rozdział IV
Zadania i kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka
§ 9
§ 10
Do obowiązku wszystkich pracowników, niezależnie od indywidualnego zakresu czynności, należy w szczególności:
§ 11
Dyrektor Ośrodka
Do podstawowych zadań i kompetencji Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
§ 12
Zastępca Dyrektora
Do podstawowych zadań i kompetencji Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
§ 13
Główny Księgowy
Do podstawowych zadań i kompetencji Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
2) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
§ 14
Stanowisko Pracy : Pracownik socjalny pierwszego kontaktu
- przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do Ośrodka i kierowanie ich do właściwego Zespołu po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy;
- udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy Ośrodka oraz prawach i uprawnieniach oraz instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osoby zgłaszającej się do ośrodka
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa, umawiania na spotkania
- podejmowanie wszelkich działań mających na celu dobro klienta, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, gdy wymaga tego sytuacja.
§ 15
Zespół Świadczeń Przyznawanych Decyzją
a) Koordynator Zespołu Świadczeń Przyznawanych Decyzja
¾ Udziela wsparcia pracownikom Zespołu w realizacji ich zadań
¾ Zarządza czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitoruje obciążenie pracą,
¾ Zapewnia płynną pracę Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności
¾ Współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu
- Wykonuje inne obowiązki wynikające z ustalonego zakresu czynności
b) Do podstawowych zadań i kompetencji pracowników socjalnych ds. świadczeń należy w szczególności:
¾ Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej
¾ Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych
¾ Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
¾ Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa
¾ Pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej;
¾ Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
c) Do podstawowych zadań i kompetencji pozostałych pracowników Zespołu Świadczeń Przyznawanych Decyzją należy w szczególności:
¾ Realizowanie zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
¾ Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatku energetycznego.
¾ Prowadzenie spraw związanych ze stypendiami szkolnymi.
¾ Weryfikowanie rodzinnych wywiadów środowiskowym pod względem formalnym
¾ Przygotowywanie decyzji administracyjnych i rozliczanie świadczeń z pomocy społecznej
¾ Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej świadczeń pomocy społecznej
¾ Prowadzenie archiwum
¾ Monitorowanie Lokalnej Polityki Świadczeń w odniesieniu do planów finansowych
¾ Administrowanie siecią komputerową
¾ Obsługa kancelaryjna Ośrodka, w szczególności ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej.
¾ Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z kontrolą zarządczą i ochroną danych osobowych.
¾ Prowadzenie innych spraw organizacyjno – administracyjnych Ośrodka wynikających z realizowanych ustaw, uchwał, zarządzeń.
¾ Obsługa elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP.
¾ Bieżące zaopatrywanie Ośrodka w niezbędne druki, materiały biurowe i środki utrzymania czystości oraz inne potrzebne sprzęty i urządzenia.
¾ Zachowanie porządku w pomieszczeniach biurowych i na terenie przyległym do Ośrodka.
¾ Utrzymanie w należytym stanie technicznym samochodu służbowego Ośrodka.
§ 16
Zespół Usług Pomocy i Integracji Społecznej
a) Koordynator Zespołu Usług Pomocy i Integracji Społecznej
¾ Udzielanie wsparcia pracownikom Zespołu w realizacji ich zadań
¾ Zarządzanie czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą, ,
¾ Zapewnienie płynnej pracy Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności
¾ Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu usług pomocy i integracji społecznej
¾ Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu
-- Wykonywanie innych zadań ustalonych zakresem czynności
¾ Prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem usług do realizacji organizacjom pozarządowym:
¾ Pozyskiwanie środków finansowych z funduszy zewnętrznych na realizację zadań statutowych Ośrodka.
¾ Opracowanie projektów dokumentów strategicznych w szczególności Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, lokalnych programów pomocy społecznej i programów realizacji zadań OPS, we współpracy z pracownikami socjalnymi i asystentem rodziny;
b) Zespół pracowników socjalnych ds. usług pomocy i integracji społecznej:
¾ Udostępnianie usług stosownie do indywidualnych potrzeb oraz sytuacji osób i rodzin, pomoc w ich uzyskaniu, dopasowaniu do sytuacji osoby i planowaniu usług, w szczególności dla osób starszych osób niepełnosprawnych, osób bezdomnych;
¾ Prowadzenie rozeznania sytuacji życiowej oraz potrzeb osób i rodzin, w tym przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych na potrzeby przyznania usług, w szczególności usług opiekuńczych, pobytu w ośrodkach wsparcia, umieszczenia w DPS, współpraca z pracownikiem ds. świadczeń w celu wydania decyzji w tej sprawie;
¾ Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w oparciu o art. 103 ustawy o pomocy społecznej na potrzeby innych Ośrodków;
¾ Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
¾ Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie przyznawania świadczeń pieniężnych i rzeczowych;
¾ Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie możliwości skorzystania z usług dostępnych w środowisku poprzez wykorzystanie pakietów usług;
¾ Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej dostępu do usług realizowanych przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe i kościelne;
¾ Realizacja zadań określonych w ustawie o zatrudnienie socjalnym : opiniowanie wniosków o uczestnictwo w Centrum Integracji Społecznej, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego
¾ Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności w umożliwieniu osobom potrzebującym skorzystanie z usług;
¾ Pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej;
¾ Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Pozostali pracownicy Zespołu:
¾ Przygotowywanie i realizacja programów i projektów o charakterze animacyjnym, aktywizacyjnym, integracyjnym i edukacyjnym, we współpracy z pracownikami socjalnymi i asystentem rodziny;
¾ Prowadzenie sprawozdawczości związanej z realizacją strategii oraz programów i projektów realizowanych w OPS;
¾ Realizacja działań związanych z promocją Ośrodka.
¾ Współpraca z pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczach.
¾ Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w tym udział w szkoleniach i samokształcenie;
¾ Kierowanie się zasadami etyki zawodowej, dobrem osób i rodzin, którym służy, poszanowaniem ich godności i prawa do samostanowienia
¾ Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
¾ Realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny
¾ Obsługa programu „Ogólnopolska Karta Seniora”-
¾ Prowadzenie strony internetowej i BIP Ośrodka
Do podstawowych zadań i kompetencji Klubu Integracji Społecznej należy w szczególności:
Realizowanie zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:
a) organizowanie przyjęcia uczestników do Klubu i współpraca z pracownikami socjalnymi w rekrutacji nowych uczestników;
b) przygotowanie i realizacja programu warsztatów dla osób bezrobotnych;
c) współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji zawodowej i społecznej uczestników;
- Reprezentowanie Wójta Gminy Klucze w kontaktach z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i osób starszych,
- Koordynacja wdrażania w życie zapisów Programu Polityki na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami,
- Koordynacja wdrażania w życie zapisów Programu Polityki na rzecz Osób Starszych,
- Współpraca z jednostkami Gminy, instytucjami i organizacjami w zakresie realizacji Programów ujętych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych,
- Udzielanie informacji interesantom w zakresie szeroko pojętej rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej,
- Monitoring realizacji działań w ramach Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
§ 17
Zespół Pracy Socjalnej i Wsparcia Rodziny
a) Koordynator Zespołu Pracy Socjalnej i Wsparcia rodziny
¾ Udzielanie wsparcia pracownikom socjalnym ds. pracy socjalnym,
¾ Organizowanie superwizji dla pracowników socjalnych ds. pracy socjalnej
¾ Zarządzanie czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą, ,
¾ Zapewnienie płynnej pracy Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie udzielania urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności
¾ Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu pracy socjalnej
¾ Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu
Koordynator wykonuje również zadania pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej
a) Zespół pracowników socjalnych ds. pracy socjalnej
Do podstawowych zadań i kompetencji pracowników socjalnych ds. pracy socjalnej należy w szczególności:
¾ Prowadzenie pracy socjalnej tj. działalności zawodowej mającej na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi;
¾ Prowadzenie pracy socjalnej w oparciu o profesjonalną relację z osobą wspomaganą i przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik pracy socjalnej dostosowanych do specyfiki odbiorców, w szczególności kontraktu socjalnego, opartych na zasadzie empowerment;
¾ Wspieranie osób i rodzin w procesie zmiany ich sytuacji poprzez przezwyciężanie trudności sytuacji życiowych i dążenie w miarę możliwości do ich usamodzielnienia.
¾ Prowadzenie grupowych form pracy socjalnej i praca ze społecznością lokalną;
¾ Realizowanie zadań określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym w szczególności: zawieranie i realizacja kontraktów socjalnych z uczestnikami Klubu Integracji Społecznej;
¾ Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych;
¾ Realizowanie zadań określonych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w szczególności występowanie z wnioskiem do dyrektora OPS o przydzielenie asystenta rodziny, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego;
¾ Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w tym udział w szkoleniach, samokształcenie superwizji;.
¾ Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
¾ Wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
¾ Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin,
¾ Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów;
¾ Organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym;
¾ Realizacja zadań w ramach procedury „niebieskie karty”;
¾ Kierowanie wniosków do Sądów i Prokuratury,
¾ Pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej;
¾ Samokontrola prawidłowości wykonywania powierzonych zadań i wykorzystanie w tym celu superwizji;
¾ Kierowanie się zasadami etyki zawodowej, dobrem osób i rodzin, którym służy, poszanowaniem ich godności i prawa do samostanowienia
b) Asystent rodziny
¾ Realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym;
¾ Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
¾ Wspieranie aktywności społecznej rodzin;
¾ Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
¾ Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
¾ Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku;
¾ Sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
¾ Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędne Realizowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
¾ Wydawanie opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych organów.
c) Psycholog
Do podstawowych zadań i kompetencji psychologa należy w szczególności:
§ 18
Zespół Finansowo-Kadrowy
Do podstawowych zadań i kompetencji Zespołu Finansowo-Kadrowego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw pracowniczych,
2) prowadzenie akt osobowych pracowników Ośrodka,
3) sporządzanie zakresów czynności dla pracowników,
4) kontrola dyscypliny pracy.
§ 19
Punkt Interwencji Kryzysowej
1) realizowanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
2) udzielanie specjalistycznego poradnictwa,
3) udzielanie pomocy terapeutycznej,
4) podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych,
5) wnioskowanie do Ośrodka o podjęcie działań w przypadku występowania przemocy w rodzinie,
6) współpraca z policją i sądem w zakresie realizowanych zadań.
§ 20
Zespół Interdyscyplinarny
1) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
2) podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
3) inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
4) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
5) inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemocą w rodzinie.
§ 21
Do podstawowych uprawnień wszystkich pracowników należy w szczególności:
Rozdział V
Obieg dokumentacji, podpisywanie pism i decyzji
§ 22
1) Pracownik socjalny ds. pierwszego kontaktu - PK
2) Zespół Świadczeń Przyznanych Decyzją – ŚPD,
3) Zespół Usług Pomocy i Integracji Społecznej – US
4) Zespół Pracy Socjalnej i Wsparcia Rodziny - PS,
5) Zespół Finansowo-Kadrowy – FK,
6) Klub Integracji Społecznej – KIS,
7) Punkt Interwencji Kryzysowej – PIK,
8) Zespół Interdyscyplinarny – ZI.
§ 23
§ 24
Rozdział VI
Funkcjonowanie Ośrodka
§ 25
Dyrektor Ośrodka wykonuje zadania w ramach pełnomocnictwa ogólnego oraz pełnomocnictw szczególnych udzielonych przez Wójta Gminy Klucze lub Radę Gminy Klucze.
§ 26
§ 27
1) określenie stanowiska pracy,
2) wykaz spraw przekazywanych do załatwienia,
3) zestawienie akt,
4) wykaz przekazywanego sprzętu i wyposażenia stanowiska,
5) datę i miejsce sporządzenia protokołu,
6) podpis osób uprawnionych,
7) inne dane wynikające ze specyfiki stanowiska pracy.
§ 28
§ 29
Obsługa interesantów
1) Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności w pracy Zastępca Dyrektora – w każdy poniedziałek w godzinach od 13.00 do 15.00,
2) pracownicy Ośrodka – codziennie, z wyjątkiem wtorku, w godzinach pracy.
Rozdział VII
Postanowienia ogólne
§ 30